Kicsit megkésve, de ismét itt a következő áldozat! A mai nap egy vérbeli versenyautót szeretnék bemutatni, amely nem rendelkezik túl nagy versenymúlttal (szerintem a későbbiekben sem fog), de kötelező darab Ferrari gyűjtőknek!
Az 599XX-et 2009-ben mutatták be a genfi autószalonon. A "guruló laboratórium" becenevet kapta mivel a Ferrari kutatási célokból fejlesztette ki (az FXX-hez hasonlóan), telezsúfolva az akkori F1-es megoldásokkal, valamint olyan újításokkal, amik ebben a modellben jelentek meg először. A kimondottan csak pályán használható gépezet az "utcai" 599 GTB Fiorano alapjaira épül, megtartva az erőátviteli rendszert és a motor alapjait. Az egész autó szénszálas kompozit anyagokból épült. Összesen 31 darab készült, amely mind a gyár tulajdonában van (kivéve egyet, amelyet jótékonysági célból elárvereztek és a Google tulajdonosáé volt a legmagasabb licit), ám hogy valami bevétele is legyen a Ferrarinak a kutatásból, létrehoztak egy versenysorozatot. Az 1.4 millió eurós nevezési díj kifizetése után csak ott versenyezhetsz ahol megengedik, csak ott parkolhatsz ahol megengedik (ahogy a Ferrari mondja "ellenőrzött versenykörülmények közt"). Nem hangzik valami jól, de a gazdagok azt mondják megéri.
A modell a HotWheels Elite 10.000 darabos limitált kiadásának egyik tagja. Az autó egyes internetes blogok szerint az egyik legszebben sikerült HotWheels modellek egyike. A fényezése annyira tükröződik, hogy a fényképezőgép hosszas gondolkodás után tudott csak fókuszálni, néha még így is rosszul... Pirosban szerettem volna megvásárolni (ahogy a doboz hátulján látható), de csak a fekete #55-öst tudtam beszerezni. Utólag örülök is neki, hogy ezt választottam, mert olyan "gonosz" ebben a metál fekete színben. Már a kibontás előtt feltűnt, hogy majdnem az egész dobozt kitölti a bálna méreteivel.
A modell nagyon szépen kidolgozott, bár még így sem veszi fel a versenyt egy high-end BBR konkurenssel (http://www.unusual43-bbr.com/innergallery.php?model_id=500), igaz a HotWheels-nek nem is célja hogy ringbe szálljon egy másik árkategóriával. Az autó így is nagyon aprólékos a 90 Eurós árhoz viszonyítva (a BBR 480$). Az "Elite" modellek sajátossága hogy minden karosszéria elem fémből készül, de meglepően ennél a modellnél a matt szürke tető panel műanyagból van. Az eredeti autón is műanyag az alacsonyabb súlypont miatt, úgyhogy nagyon szép megoldás.
A motorházon és a sárvédőkön elhelyezett kopoltyúk kicsit DTM-es külsőt kölcsönöznek neki. A motorház illesztése a kopoltyúk kidolgozottsága első osztályú, a képek magukért beszélnek. A motorháztető és a csomagtérfedél nem zsanérokon nyílik, hanem teljes egészében levehetőek és 2-2 apró mágnes tartja őket a helyükön.
Az autót ebből a szögből nézve láthatjuk, hogy a Ferrari szélcsatornájában nagyon kitettek magukért az aerodinamikáért felelős mérnökök. A rengeteg vezérsíknak, apró szárnyaknak és a hatalmas diffúzornak köszönhetően 300km/h-nál 630kg leszórítóerőt generál.
Az autó hátulján két fajta technológia is megfigyelhető a karbon mintázat imitálására. A spoileren precíz karbon fóliázás apró szegecsekkel. Nagyon sérülékeny, könnyen felkarcolható mivel nincs lelakkozva. A diffúzor pedig recézett öntött műanyaggal próbálja visszaadni a karbonszálas elem kinézetét, nem is rosszul. A "rácsspecialistának" nevezett Barbie gyár minden "Elite" modellen bevillant pár impozáns hűtőrács megoldást, így erről a kocsiról sem maradhatott le a rácskánaán.( A Mattel gyártja a Barbie babákat és ezeket a modell autókat is. Hátha ezzel fogok magamnak pár női olvasót is XD) A lökhárító közepén a levegő csatlakozó, amire sürített levegőt kötve az igazi autó 4 lábbal felemeli magát, így a boxban nincs szükség emelőre. Mellette a 2 kipufogó. Ezek el lettek rontva rendesen. Óriási a csövek falvastagsága az eredetiéhez képest.
A magnézium hatású kerekek és abroncsok méretaránya hibátlan, plusz pont, hogy a gumik kicsit meg vannak koptatva. Az autó egyik jellegzetessége a kerékjáratok mögött elhelyezkedő "cápauszony", ami párja a hátsó kerekek mögött szeli a fékek által felforrósított levegőt. Szükség is van erre a sok levegő kivezetésre, mert a karbon-kerámia fékek elég gyakran átmennek vörös izzásba.(http://25.media.tumblr.com/tumblr_le98e6dtlT1qb815co1_500.jpg)
A hátsó gumi valamivel ballonosabb az elsőnél. A féktárcsából sokat nem lehet látni, mivel egy karbon takarólemez elfedi a nagy részét, de azért a féknyeregre dobtak egy miniatűr Ferrari feliratot.
Karbon fóliázás tömkelege. Látványos a hátsó kerekek előtti légbeömlő mintázata, és az alatta lévő tisztelgés a Pininfarina formatervező stúdiónak. Küszöbszélesítés, valamint a sportülések háttámlája szintén rovátkolt műanyag. Ezen az autón rendesen begyakorolhatták a karbon mintázatokat. Kíváncsi leszek mikor rukkolnak elő egy full karbon FXX-el.
A modell leggyönyörködtetőbb része számomra a különleges C oszlop és a rajta lévő penge vékony kis szárnyacska. Az oszlop valójában csak aerodinamikai célokat szolgál, hiszen a hátsó szélvédő közötti résen irányítja a levegőt a hátsó spoilerre. Nem nagy újdonság, hiszen ha jól emlékszek a 80-as években épült F40-en is hasonló megoldással terelik a levegőt a motortérbe.(http://istenbizony.hu/wp-content/uploads/2011/04/ferrari-f401.jpg)
A fotomaratott "Cavallino Rampante"(ágaskodó ló) már tényleg vetekszik a high-end modellekén lévő emblémával. Felette már a felpattintott motortér, bár még csak felsejlik V12-es 6 literes szörnyeteg szíve.
A mezei 599 GTB Fiorano moterterétől abban különbözik, hogy levették a mindent eltakaró burkolatot, így látszanak a gyertyasapkák. Szebben ki vannak dolgozva a csőbilincsek, valamint itt is befigyel a karbon mintázat. Persze a változtatás nem a külcsínben lakozik. A motor teljesítménye 700 lóerő 9000-es fordulatszámon.
Az első xenon fényszóró körül szintén szénszál borítás. Az első lökhárító alatti koptatólemez is nagyon igényes, már-már tényleg azt hinnénk hogy valami kompozit anyag.
Ajtó borítás ugyan van, de már nem is mondom miből.... Egyszerű könnyített....megspékelve egy süllyesztett 599xx felirattal. Meg kell jegyeznem, az ajtó és a kaszni közötti hézag olyan kicsi hogy körömmel nem lehet kinyitni az ajtót. Az oldalablak kidolgozása is teljesen megegyezik az eredeti autóéval. Ajtó már nyitva, akkor pillantsunk be a "pilótafülkébe" !
KÉT PEDÁL!! Na ez is egy gokart amin már csak gáz meg fék van. 15 év múlva szerintem már csak gáz pedál lesz a versenyautókban és a kanyar előtt elektronika fékez. A kormányon lévő apró Manettino kapcsolók egyszerűen hihetetlenek. Szabad szemmel nézve csak sárga és piros pontnak látszanak, de nagyító alá téve pont olyan mint az igazi. Az övcsatok igazi fémből vannak lézerrel kivágva. A váltó helyén lévő piros kar nem tudom milyen célt szolgálhat, aki ért hozzá írja meg.
Ez az autó anyukám kedvence a gyűjteményemből. Ezzel mindent el is árultam! :D Aki egy szépen kidolgozott 599xx-et szeretne a gyűjteményébe és nincs 480 dollárja egy BBR modellre, annak ez a következő opció. De ha sajnálja rá a 90 Eurót akkor marad még a HotWheels 599xx Foundation lebutított változata 12ezer forint körüli áron.